افزایش وزن هنگام تولد با فیبریلاسیون دهلیزی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است

19 اکتبر 2020- مطابق تحقیقات ارائه شده در سی و یکمین کنگره بین المللی قلب و عروقGreat Wall  ، افزایش وزن هنگام تولد با احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.در این کنگره که بصورت مجازی از 19 تا 25 اکتبر برگزار می شود، اعضای هیئت علمی انجمن قلب اروپا (ESC) در جلسات علمی مشترک باGW-ICC ، به عنوان بخشی از برنامه فعالیتهای جهانیESC  شرکت خواهند کرد.

دکتر Songzan Chen، نویسنده ی این مطالعه از دانشگاه Zhejiang در هانگژو، چین، گفت:  نتایج ما نشان می دهد که خطر فیبریلاسیون دهلیزی در بزرگسالی ممکن است برای نوزادان تازه متولد شده ی بزرگ (بیش از 4000 گرم) بیشتر از نوزادانی با وزن تولد طبیعی باشد. جلوگیری از افزایش وزن هنگام تولد می تواند یک روش جدید برای جلوگیری از فیبریلاسیون دهلیزی در فرزندان باشد، به عنوان مثال با یک رژیم غذایی متعادل و چک آپهای منظم در دوران بارداری، به ویژه برای زنان دارای اضافه وزن، چاق یا مبتلا به دیابت.

وی افزود: افرادی که با وزن بالایی متولد شده اند، باید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرند تا احتمال بروز اختلال در ریتم قلبی خود را کاهش دهند.

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین اختلال ریتم قلبی است که بیش از 40 میلیون نفر را در سطح جهان مبتلا کرده است. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، پنج برابر بیشتر در معرض خطر سکته هستند. رابطه ی بین وزن هنگام تولد و فیبریلاسیون دهلیزی بحث برانگیز است. این مطالعه به بررسی تأثیر علیتی مادام العمر وزن هنگام تولد، بر خطر فیبریلاسیون دهلیزی پرداخت.

محققان یک آزمایش کنترل شده ی به طور طبیعی تصادفی را انجام دادند، روشی به نام تصادفی سازی مندلی. ابتدا، آنها از داده های 321،223 نفر در یک مطالعه ی خوانش سراسر ژنوم (GWAS) برای شناسایی 132 واریته ی ژنتیکی مرتبط با وزن هنگام تولد استفاده کردند.

در مرحله بعد، آنها با استفاده از داده های 537،409 شرکت کننده در کنسرسیوم فیبریلاسیون دهلیزی (که 55،114 نفر فیبریلاسیون دهلیزی داشتند و 482،295 نفر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا نبودند) ، مشخص کردند که کدام یک از این واریته های ژنتیکی در فیبریلاسیون دهلیزی نقش دارند.

برای انجام آزمایش کنترل شده ی تصادفی سازی مندلی، 132 واریته ی ژنتیکی به طور تصادفی در 537409 شرکت کننده در زمان بارداری معین شد و وزن تولد هر فرد به گرم مشخص شد. محققان سپس ارتباط بین وزن هنگام تولد و فیبریلاسیون دهلیزی را در مراحل بعدی زندگی این نوزادان یعنی در بزرگسالی تجزیه و تحلیل کردند.

افزایش وزن هنگام تولد با افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی در مراحل بعدی زندگی همراه بود. به طور خاص، احتمال ابتلا به اختلال ریتم قلبی برای شرکت کنندگانی که وزن هنگام تولد آنها 482 گرم ( انحراف معیار حدود 1) بالاتر از میانگین وزن تولد (3،397 گرم) بود، 30٪ بیشتر بود[1].

دکتر Chen گفت: نقطه ی قوت مطالعه ی ما روش تحقیق ما بود که به ما امکان می دهد نتیجه گیری نماییم که ممکن است بین وزن زیاد هنگام تولد و فیبریلاسیون دهلیزی رابطه ی علیتی وجود داشته باشد. با این حال، ما نمی توانیم احتمال این که قد و وزن بزرگسالان دلایل این ارتباط باشد را رد کنیم. وزن هنگام تولد یک پیش بینی کننده ی قوی برای قد در بزرگسالی است و احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای افرادی با قد بلندتر بیشتر است. تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی وزن بزرگسالان در نظر گرفته شد، ارتباط بین وزن هنگام تولد و فیبریلاسیون دهلیزی ضعیف تر گردید.

پروفسور Guosheng Fu از بیمارستان Sir Run Run Shaw وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ و یکی از رئیسان کمیته علمیGW-ICC 2020 ، گفت: این مطالعه شواهدی ژنتیکی برای ارتباط بین افزایش وزن هنگام تولد و افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی فراهم نمود. از این تحقیقات، می توان دریافت که کاهش تعداد نوزادانی با وزن بالا در هنگام تولد، احتمالاً به عنوان یک روش پیشگیری عملی برای کاهش بار فیبریلاسیون دهلیزی باید در نظر گرفته شود. بنابراین، زنان باردار به ویژه افراد چاق یا مبتلایان به دیابت باید توجه بیشتری به کنترل رژیم غذایی و معاینات منظم، خود داشته باشند. به همان اندازه نیز مهم است که افراد متولد شده با وزن بالا در هنگام تولد، از کاهش سایر عوامل خطر برای جلوگیری از فیبریلاسیون دهلیزی آگاه گردند.

پروفسور میشل کوماژدا ، رئیس پیشینESC و سفیر منطقه ای امور جهانی در آسیا درGW-ICC 2020، گفت: فیبریلاسیون دهلیزی یک بیماری ویرانگر است اما در صورت درمان می توان از بروز سکته های ناشی از آن در افراد جلوگیری نمود. ما می دانیم که احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی برای افرادی با سبک زندگی ناسالم، بیشتر است، و این خطر می تواند از طریق فعالیت بدنی و کنترل وزن بدن کاهش یابد. این مطالعه به اطلاعات و دانش ما در مورد چگونگی جلوگیری از فیبریلاسیون دهلیزی افزود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201019/Elevated-birth-weight-is-linked-with-atrial-fibrillation-later-in-life-shows-study.aspx

 



[1]odds ratio = 1.30; 95% confidence interval 1.18-1.44; p=0.0000004